top of page
  • דוד אנוך

עוד אמת מטרידה על "שלטון החוק" בשטחים

עתודאי? עתודאית? מגניב. אז אולי תגלו עניין בעובדות על אכיפת החוק בשטחים, שהיא כמובן העיסוק המרכזי של הפרקליטות הצבאית.


דברי אמת מפי עו"ד מיכאל ספרד:


היום הסתיימו למעלה מתשע שנים של מאבק משפטי עיקש להביא לדין את איש כוחות הביטחון שהרג את באסם אבו-רחמה ז"ל שנורה מטווח קצר ובכינון ישיר, ללא שום סיבה, בהפגנה שלווה בבלעין באפריל 2009. לא החייל ההורג שירה אל חזהו של באסם רימון גז בעל טווח מוגדל (ולכן קטלני במיוחד) ולא מפקדיו האחראים להרג ולאי-מניעתו, יעמדו לדין. אף אחד מהם לא יורד בדרגה. אף אחד לא ינזף. מותו של באסם עובר בדממה אכיפתית. חוסר אכיפה וחוסר אכפתיות.


בג"צ, בפסק-דין שלישי בפרשה הכיר בכך שמצ"ח והפרקליטות הצבאית, התרשלו, גררו רגליים במשך שנים וקיבלו החלטות רק בלחץ עתירות לבג"צ, איבדו בשלב מסויים את תיק החקירה (!) ונמנעו מביצוע פעולות חקירה בסיסיות. עד כדי כך כשלו המערכות האמונות על חקירה והעמדה לדין שהן הכשילו את האפשרות להביא את ההורג ומפקדיו לדין. וזאת בתיק שבו אירוע הירי תועד משלוש מצלמות ובאופן נדיר שני ארגוני זכויות אדם מרכזיים(Yesh Din ييش دين יש דין ו- B'Tselem בצלם), שלושה עורכי ועורכות דין ממשרדי (Emily Schaeffer Omer-Man, סופי ברודסקי ואני), וכן מומחים מלונדון (Eyal Weizman, Forensic Architecture) וניו יורק (SITU Fabrication, בראד סמואל) יצרה מערך נדיר של איסוף וניתוח ראיות ברמה הגבוהה ביותר שיש כיום למדע הפורנזי להציע. אם לא בתיק הזה - אז אף פעם.


אבל מצ"ח, הפרקליטות לעניינים מבצעיים, הפצ"ר והיועץ המשפטי לממשלה עשו כולם הכל, ה-כ-ל-!, כדי שחלילה לא יעשה צדק. מהפצ"ר מנדלבליט שלא רצה בכלל לפתוח בחקירה ורק בלחץ איום בעתירה הורה לפתוח אותה שנה לאחר הירי, דרך שוטרי מצ"ח שבכלל לא שאלו חיילים שנחקרו את השאלה הבסיסית איפה הם עמדו (נתון שמאפשר להבין מי החייל שירה את היריה הקלטלני), ועד כל גורמי הפרקליטות שנתנו לתיק לשבת כנראה כמחזיק דלת באיזה מסדרון של הפצ"ריה ורק בלחץ עתירות לבג"צ קיבלו החלטות (לסגור, לדחות עררים, לדחות השגות).


***

פרשה זו מוכיחה יותר מכל פרשה אחרת שמצ"ח והפרקליטות הצבאית הם האויב של רעיון אכיפת החוק על חיילים שפגעו בפלסטינים. כל אחד מהם בתורו מבצע וידוא הריגה. אלה וידוא הריגה חקירתי ואלה וידוא הריגה תביעתי. יש לשנות את שמה של הפרקליטות לעניינים מבצעיים ולכנותה בשם הראוי לה: הפרקליטות להכשלת חקירות. ויש להכיר בכך שבג"צ נכשל כליל בפיקוח על הליכי החקירה והתביעה של חיילים בהקשר לסכסוך. במקום לחטא את הדלקת הוא משתדל להפיץ ריח בתקווה שיתגבר על הסירחון.


***

אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה ראיתי את באסם. אני זוכר את הפעם הראשונה. זה היה בבניין המועצה של בלעין והוא היה כולו אושר ואנרגיה, איש גבוה עם עיניים טובות וחיוך של חבר. התמונה למטה תמשיך לשבת על המדף אצלי בחדר במשרד שאותו הוא מעולם לא ביקר.

bottom of page