top of page
  • דויד אנוך

וּמִי יוֹדֵעַ אִם לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת

רגע היסטורי יכול לתפוס אדם באופן מקרי. רגעי משבר יכולים לעשות זאת באופן חזק במיוחד. ורגע כזה יכול לצבוע קריירה ציבורית שלמה, אפילו חיים שלמים, בצבע אחר. רגע כזה יכול לצקת משמעות, אפילו אחורה בזמן, לחיים שלמים, לתנועה שלמה.

מדינת ישראל נמצאת ברגע משברי חסר תקדים. השילוב של סיכונים ביטחוניים, השחתה מוסרית, ומשבר פוליטי הוא שילוב מסוכן, שעלול לעלות בחייהם של מאות אלפים, אולי יותר, בישראל ומחוץ לה, ועלול למוטט כל תקווה לחיים סבירים במקום הזה לשנים רבות. רבים מאוד מבינים זאת היטב. רבים מאוד גם מיטיבים להבין שכל יציאה מהמשבר הזה דורשת את החלפת ההנהגה הפוליטית העכשווית. אבל קשה לראות איך לעשות זאת.

בכל זאת, יש גורמים שיכולים, אולי, לחלץ את ישראל מהאסון הזה. גורמים אלה, יהיו חסרונותיהם הרבים כאשר יהיו, יכולים לפדות עצמם עכשיו, לצבוע את עברם בצבע אחר. זה הרגע ההיסטורי שלהם. ומי יודע אם לעת כזאת הגיעו למלכות. הגורמים האלה אינם רק הגורמים הצפויים – כמו ראשי מערכת הבטחון, שאולי בידיהם היום להציל את המדינה מהנהגתה, גם באמצעות צעדים שבימי שגרה בדמוקרטיה מתפקדת אינם נמצאים בארגז הכלים שלהם. יש גורמים נוספים שאולי בידיהם הכח לחלץ את כולנו מהמשבר.

לא מעט התלוננו – בימים אחרים, שהיום נראים אולי שלווים יותר – על יחסי הון-שלטון. ובעלי ההון והכוח, ודאי אלה שנהנים מקשריהם עם השלטון, אינם בדיוק כוס התה המוסרית או הפוליטית שלי. אבל בדרך כלל יש להם גם אינטרס בשקט תעשייתי.

אולי צברתם את הכוח שלכם מסיבות פחות כשרות, אולי למטרות פחות נעלות. אבל זה יכול להיות הרגע שלכם. עשו שימוש בכוח הזה כדי לחלץ את כולנו מהמשבר הזה. אולי לעת כזאת בדיוק הגעתם למלכות.

אריה דרעי הוא, בלשון המעטה, מנהיג פוליטי בעייתי. אין צורך להכביר מילים על עברו הפלילי, על התבטאויותיו המזויפות, על העדפתו אינטרסים מגזריים, על עסקי משפחתו המפוקפקים ועל דבקותו בראש הממשלה נתניהו חרף הפערים האידיאולוגיים ביניהם. אבל דרעי הוא גם אדם נבון, והוא יודע להיות פרגמטיסט. והוא מבין – אני בטוח – את גודל הסכנה.

לך, אריה דרעי, יש הכח, לבדך אם צריך, להביא את הממשלה הזו אל סופה, לדאוג להנהגה פוליטית סבירה יותר, ולהתחיל לחלץ את ישראל והאזור כולו מהסכנות האדירות שמרחפות מעליהם. אולי לא ידעת זאת, אולי איש לא ידע – אבל אולי לשם כך בעצם הוקמה ש"ס מלכתחילה. אולי לעת כזאת הגיעה למלכות. עשה את המעשה הנכון, ואגב כך צבע מחדש את כל חייך הציבוריים.

העת היא עת חירום. אם בידך כוח, גם אם לא תכננת להשתמש בו כך, זה הזמן לעשות בו שימוש להחלפת הממשלה הנוראה הזו. לא בטוח שיהיה זמן אחר. גם אחרי החלפתה עוד יעמדו בפנינו כל המשימות הקשות כולן. אבל בלי החלפתה אין שום סיכוי להתמודד עמן.

81 צפיות
bottom of page